Perjuangan PAS - Parti Islam Se-Malaysia (فاس) = Perjuangan Khawarij
Seandainya ada orang berkata bahawa perbalahan antara UMNO dengan PAS
di Malaysia hari ini adalah krisis politik kepartian semata-mata,
kata-kata yang berkenaan adalah amat tidak benar.
Imej PAS
sekarang telah berubah warna daripada sebuah parti politik kepada sebuah
parti lembaga agama. Senario pemimpin mereka dilambangkan sebagai ulama
dan dislogankan sebagai pewaris Nabi. Mereka ditanamkan kepercayaan
kononnya ulama mereka tidak akan melakukan kesilapan dan kenyataan
politik mereka adalah fatwa yang tidak boleh disangkal. Kemudian
disifatkan sebagai rabbani pula.
Memang benar bahawa pada
permulaan penubuhannya pada tahun 1951 dahulu adalah sebagai sebuah
parti politik. Penjajah British memberi keizinan penubuhannya pada tahun
itu adalah untuk menyemarakkan krisis di kalangan orang Melayu yang
sedang berjuang untuk mencapai kemerdekaan. Mereka mengharapkan krisis
tersebut akan mengagalkan usaha Melayu memperoleh kemerdekaan.
Penjajah British bercadang untuk memperalatkan golongan minoriti ini
bagi maksud untuk menghalang usaha-usaha murni UMNO itu. Mereka
mempermudahkan pendaftaran PAS. Mereka mengharapkan Tuan Haji Fuad yang
kalah pertandingan merebut jawatan Yang Dipertua UMNO kepada Tunku Abdul
Rahman Putra dalam Persidangan Agung UMNO di Kuala Lumpur pada 25 Ogos
1951 boleh dipergunakan bagi maksud meneruskan agenda kepenjajahan
selepas merdeka.
Tetapi usaha jahat itu tidak berhasil. Pilihan
raya umum pertama pada bulan Julai 1955 memberi kemenangan besar kepada
UMNO di bawah lambang Perikatan. PAS hanya memenangi satu kerusi sahaja
daripada semua kawasan Parlimen sebanyak 52 kerusi.
Kekalahan
PAS yang berterusan dalam semua pilihan raya umum selepas itu mendorong
mereka mengambil satu sikap berani dan nekad mengagamakan parti mereka
secara total, sama dengan tindakan yang pernah diambil oleh Khawarij dan
Syiah kira-kira 1400 tahun dahulu.
Kesannya sebilangan besar
ahli dan penyokong PAS merasakan PAS itu Islam dan Islam itu PAS.
Menyokong PAS bererti menyokong Islam dan balasannya syurga. Sesiapa
mengkritik PAS akan dihukum Allah di akhirat kelak atau diturunkan bala
di dunia ini.
Kelahiran Khawarij dan Syiah mempunyai
faktor-faktor pendorong yang sama dengan kelahiran PAS, iaitu pada
asalnya adalah bersifat politik. Tetapi perjuangan yang begitu lama yang
mereka tempuhi dengan kekalahan dan penderitaan semata-mata, akhirnya
mereka mengagamakan golongan mereka dan mencipta doktrin-doktrin dan
mazhab agama sendiri yang berasingan daripada jemaah ummah.
Latar belakang Khawarij ialah adanya pertikaian politik antara Khalifah
Ali dengan Muawiyah bin Abu Sufian. Muawiyah pada waktu itu sebagai
ketua pentadbir Islam di Syam (Syria) tidak dapat menerima pelantikan
Saidina Ali sebagai khalifah pengganti Khalifah Uthman. Masing-masing
mengerahkan tentera untuk menggempur antara satu sama lain.
Akhirnya kedua-dua pasukan sesama Islam itu bertempur di Saffin.
Muawiyah menang di atas kesilapan Ali yang menerima seruan damai,
sedangkan seruan tersebut adalah helah politik semata-mata.
Kelahiran Syiah pula mempunyai pelbagai pendapat tentang latar
belakangnya. Ada yang berkata kelahirannya setelah wafat Nabi, iaitu
ketika perebutan kuasa di antara Muhajirin dengan Ansar di balai Saqifah
Bani Saidah.
Ada pendapat yang menganggap Syiah lahir pada
masa akhir kekhalifahan Uthman bin Affan atau pada awal pemerintahan
Khalifah Ali bin Abu Talib. Pada masa itu terjadi pemberontakan terhadap
Khalifah Uthman yang berakhir dengan pembunuhannya.
Pendapat
yang popular ialah bahawa Syiah lahir setelah gagal perundingan Khalifah
Ali dengan pemberontak Muawiyah. Pengikut-pengikut Khalifah Ali
berpecah. Tetapi sebahagian besarnya tetap setia. Golongan yang setia
inilah yang dikenali kemudiannya sebagai Syiah.
Walau apapun
latar belakang kelahiran mereka, puncanya adalah politik rebut kuasa
sehingga kepada peringkat bunuh membunuh sesama sendiri. Golongan yang
kalah menukarkan tujuan asal penubuhan jemaahnya daripada maksud politik
kepada imej agama yang tersendiri dengan aliran teologi yang berbeza.
Mungkin di sinilah aspek persamaan antara PAS dengan Khawarij dan
Syiah. Lahir di atas dorongan kecewa dan marah. Bergerak dalam jemaah
sebagai lembaga politik untuk merebut kuasa, tetapi tidak berjaya dan
gagal. Akhirnya membentuk institusi agama baru dengan aliran teologi dan
mazhab fekah tersendiri.
Fatwa mengharuskan bersahabat dengan
syaitan, tuduhan Tuhan mencarut dan Tuhan samseng adalah antara doktrin
PAS bersifat agama, tetapi bertujuan politik, iaitu mempengaruhi dan
menguasai fikiran dan sikap orang ramai untuk mendapat kuasa. Bertolak
daripada fatwa seumpama inilah menyebabkan politik Melayu menunjukkan
perpecahan yang ketara di kalangan mereka.
PAS juga terpengaruh
dengan doktrin Khawarij yang tersohor, iaitu Khalifah hanya wajib
ditaati apabila ia bersikap adil dan menjalankan syariat Islam. Jika
menyeleweng maka mesti dibunuh. Pembunuhnya syahid dan mendapat syurga.
PAS menyemarakkan permusuhan terhadap UMNO secara fanatik dan asabi
seperti permusuhan Khawarij dan Syiah terhadap kerajaan Umayyah dan
kerajaan Abbasiyah. Mereka mengukuhkan permusuhan itu dengan menggunakan
agama dan memperalatkan nama Allah tanpa mengambil kira kepentingan
umum dan keselamatan negara.
Sepanjang waktu, Pas tidak pernah
memberi sokongan atau ucapan terima kasih kepada semua perkara yang
dilaksana dan disempurnakan oleh UMNO melainkan ketika mereka berada
dalam BN dahulu sahaja.
Ketika Tunku Abdul Rahman Putra
mewujudkan gagasan Malaysia pada tahun 1963, PAS menentang keras
sehingga ke peringkat membawa perkara ini ke mahkamah. Apabila berlaku
konfrantasi Indonesia terhadap Malaysia, PAS tidak pernah menyatakan
sokongan mereka kepada Malaysia dan tidak pernah mengutuk Sukarno atas
tindakannya yang tidak bermoral itu.
No comments:
Post a Comment